|
|
|
|
Home / Archives / Vol. 13 No.1 (2017): JAN - JUN / Original Article |
|
|
|
|
|
THE STUDY OF REDUCING STRESS LEVEL IN TYPE 2 DIABETES PATIENTS BY MODIFIED BRAIN FITNESS PROGRAM |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
รัตนชัย เพ็ชรสมบัติ
Public Health Technical Officer, Wangsomboon District Health Office Sa Kaeo
ปรัชญา แก้วแก่น
Lecturer at College of Research Methodology and Cognitive Science, Burapha University Thailand
Abstract
Objective: The purpose of this research was to study to apply brain fitness theory for develop the brain to reduce stress in patients with type 2 diabetes, comparison of stress levels in the experimental group after the application of brain fitness, and comparison of the stress level between the control group and the experimental group after a Brain Fitness.
Materials and Methods: The experimental research methodology consisted of two main steps. Step 1 was a study of develop programs to reduce stress. Step 2 was a study of Implementing programs to reduce stress on patients with type 2 diabetes. The sample consisted of patients with type 2 diabetes to chronic disease clinical in Wang Mai public health center, Wangsomboon District, Sa Kaeo Province. The sample were recruited from 60 volunteers and randomly assigned to the experimental group 30 people and the control group 30 people. The research instruments used in the experiment consisted of modified brain fitness program ,basic information questionnaires diabetics, Report of the laboratory (Hemoglobin A1c , Cortisol) and self-assessment stress analysis department of Mental Health, Ministry of Public Health.
Results: Assessment modified brain fitness program. The modified brain fitness program is appropriate at the highest level from the Pilot Study in 10 patients with diabetes and quality control by 3 experts and after being applied to the volunteers. The research has shown that it can reduce stress. Decreased cortisol levels and decreased blood sugar levels in type 2 diabetic patients in the experimental group compared with before and after use of the program (p <.05). Moreover after used this program found that the experimental group had the stress level (22.23), significantly lower than the control group (38) (p <.05).
Conclusions: The brain fitness program an activity that can make patients with type 2 diabetes, stress levels and blood sugar levels have reduced significantly.
Key words: Stress, Type 2 diabetes mellitus, Brain fitness program
|
|
|
|
|
|
|
|
|
How to Cite |
|
|
|
|
|
เพ็ชรสมบัติ ร., & แก้วแก่น ป. (2017). THE STUDY OF REDUCING STRESS LEVEL IN TYPE 2 DIABETES PATIENTS BY MODIFIED BRAIN FITNESS PROGRAM. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital, 13(1), 11–26. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/178514 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
References
1. American Diabetes Association. Diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 2011; 34:62-9.
2. นุชรี อาบสุวรรณและนิตยา พันธุ์เวช. ประเด็นสารรณรงค์วันเบาหวานโลกปี 2556 (ปีงบประมาณ 2557). กรุงเทพฯ:วารสารสำนักโรคไม่ติดต่อ,2557.
3. สมาคมเบาหวานแห่งประเทศไทยในพระราชูปถัมภ์ สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯสยามบรมราชกุมารี.แนวทางเวชปฏิบัติสำหรับเบาหวาน. พิมพ์ครั้งที่ 1.กรุงเทพฯ: บริษัทศรีเมืองการพิมพ์ จำกัด; 2554.
4. สำนักโรคไม่ติดต่อ กรมควบคุมโรค. คู่มือการปฏิบัติงานป้องกันควบคุมโรคไม่ติดต่อเรื้อรังของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบล (รพ.สต.). พิมพ์ครั้งที่ 3.กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์องค์การทหารผ่านศึก;2556.
5. สถาบันวิจัยและประเมินเทคโนโลยีทางการแพทย์กรมการแพทย์ กระทรวงสาธารณสุข.การทบทวนวรรณกรรมสถานการณ์ปัจจุบันและรูปแบบการบริการด้านโรคไม่ติดต่อเรื้อรัง. พิมพ์ครั้งที่ 1.กรุงเทพฯ: บริษัทอาร์ต ควอลิไฟท์ จำกัด; 2557.
6. Maiese, Morhan & Zhao Zhong Chong .Oxidative Stress Biology and Cell Injury During Type 1 and Type 2 Diabetes Mellitus. Curr Neurovasc Res 2007; 4: 63-71.
7. Huth C, Thorand B, Baumert J, Kruse J, Emeny RT, Schneider A, et al . Job strain as a risk factor for the onset of type 2 diabetes mellitus: findings from the MONICA/KORA Augsburg cohort study. Psychosom Med 2014; 7: 562-568.
8. จรุญ ไตรวุฒิและพูลพงษ์ สุขสว่าง.โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของความไว้วางใจในแพทย์และความยึดมั่นในคำแนะนำของแพทย์ที่มีต่อผลลัพธ์การควบคุมบาหวานของผู้เป็นเบาหวานชนิดที่ 2 [วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต].ชลบุรี: มหาวิทยาลัยบูรพา; 2555.
9. วอรด, แดลี่.วิธีสั่งสมองให้เรียนเก่ง. แปลจาก Brain Gym.แปลโดย ดุษฏี บริพัตร ณ อยุธยา. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์รักลูกกรุ๊ป. 2549.
10. Denison & Denison. Brain Gym. Edu-Kinesthetics, Inc. 1989.
11. Christensen L. B, Jonhson R. B, Turner L. A. Research Methods, Design, and Analysis.11th ed. Boston: MA Pearson.2011.
12. ประสาร เปรมะสกุล.คู่มือการแปลผลการตรวจเลือด.พิมพ์ครั้งที่ 6.กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ห้างหุ้นส่วนจำกัดอรุณการพิมพ์; 2554.
13. สุชาดา กรเพชรปาณี.วิธีการทางสถิติสำหรับการวิจัย. ภาควิชาวิจัยและวัดผลการศึกษา. คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.2547.
14. Joyce B, Weil M, Callhoun. Models of teaching. Boston: Allyn and Bacon, 2004.
15. สุขพัชรา ซิ้มเจริญ.การบริหารสมองของคนทุกวัย.กรุงเทพฯ: สวัสดีการพิมพ์; 2549.
16. พัชรีวัลย์ เกตุแก่นจันทร์.การบริหารสมอง.กรุงเทพฯ: เดอะมาสเตอร์กรุ๊ป แมเนจเม้นท์; 2544.
17. Robin, L.W. Thomas, H.C. Video training of imagery of mature adults. Applied cognitive Psy 2006; 6, 307-20.
18.นันทิกา ทวิชาชาติ. ความสัมพันธ์ระหว่างปัญหาสัมพันธภาพระหว่างบุคคลกับโรคซึมเศร้าในผู้ป่วยซึมเศร้าไทย: การศึกษาโดยมีกลุ่มควบคุมแบบจับคู่.วารสารสมาคมจิตแพทย์แห่งประเทศไทย.2551 ; 53: 1: 69-80
19. วิบูลย์ วิรัชนีกรพันธ์.บริหารสมอง Brain Gym .กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ขวัญข้าว; 2546. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|